ua ru en
(097) 888-92-92
Вул. Верхний Вал, 58
8 хвилин пішки від станції метро «Контрактова площа»
ПН-ПТ 10:00-20:00
СБ-НД 11:00-19:00
Етнодім - магазин вишиванок
Карта проїзду

Народна лялька – мудрість минулих часів.

Народна лялька – мудрість минулих часів.
Останнім часом народна лялька стала дуже популярною і з кожним днем зростає кількість її шанувальників. І це не дивно: традиції поколінь знову стають актуальними і цікавими. У зв′язку з цим виникає багато питаннь про сутність народної ляльки, її походження і місце в сучасному світі. Існує багато суперечок щодо цього питання, але якщо заглибитись у самі витоки, то обов′язково знайдеться істина. 
 
Розвиток будь-якого мистецтва, як і саме життя, має спіральну структуру. З кожним витком воно проходить три стадії: конструктивну, декоративну і орнаментальну. 
На стадії конструктивного розвитку мистецтво цілеспрямоване, кожна створена річ чітко відповідає своєму призначенню. Цю рису можна вважати визначальною для народного мистецтва, особливо для таких витворів, які мали носити обрядовий характер.
 
Зовнішнє прикрашання є основною рисою декоративної стадії розвитку мистецтва. На цьому етапі меншого значення набуває практичність і зручність.
В процесі проходження орнаментальної стадії митець має прикрашання за головну мету і воно стає не доречним, а вульгарним і заяложеним.
Остання сходинка веде до безвиході, тому мистецтво знову повинно повертатися до конструктивної стадії і починати новий виток.
 
Розвиток ідентичного народного мистецтва можна зобразити як висхідну пряму, в порівнянні зі світським мистецтвом, яке знову і знову повертається до своїх помилок і починає чергову спіраль буття.
 
Слід звернути особливу увагу на людей, що створюють народних ляльок, на майстрів-лялькарів. Вони глибоко сприймають традиційні образи предків і зберігають їх у сучасному житті. Для цього не потрібно бути якимось філософом або етнографом. Звичайна людина може створювати народних ляльок, передаючи в чистому виді первинні образи, очищені від сучасних нашарувань.
 
Справжній майстер – не той, хто найбільшу увагу приділяє авторському оформленню ляльки, і не той, що прагне точно передати етнографічні особливості. Справжній митець душею відчуває старовинний образ і саме у нього народжується первинна народна лялька. 
 
Народне мистецтво важко уявити собі як таке мистецтво, що створювало речі для розваги, для колекції або самовираження автора. В ньому була і практична необхідність. Усі речі мали глибокий зміст, тому вони збереглися до нашого часу і будуть потрібні в майбутньому. Народна лялька створювалась для певної справи, тому вона часто не має ніяких прикрас, а тільки відповідає тій функції, для якої була зроблена. І ця риса народної творчості притягує до себе своєю простотою і щирістю, відкритістю душі до всього світу.
 
Але проблема в тому, що не кожна людина  здатна відчувати такий глибокий образ. Для його сприйняття необхідно самим людям розширювати світогляд, розвивати свою духовність. А це дуже складно. Набагато легше не заглибюватись у своє серце і тішитись яскравими модними речами. Це питання може залишитись невирішеним і в майбутньому. У людини є два шляхи: або вона розвиває і поглиблює свою душу, тоді для неї стає зрозумілою краса народного мистецтва, або створює навколо себе інші, матеріальні цінності і насолоджується ними. Хоча з досвіду поколінь видно, що такі безглузді витвори мистецтва не зберігаються протягом століть, а випадково з′явившись, вони одразу помирають навіки. 
 
Сумно, але останні роки помітно зросла популярність пластмасових квітів і інших несправжніх, „неживих” речей. Люди вважають красивим те, що має найбільше прикрас, незважаючи на перебільшення і  несмак.
 
За своїм призначенням народні ляльки розділяються на три великі групи: обережні, ігрові та обрядові. 
 
В старовинні часи обережних ляльок створювали з метою охорони власного дому, сім′ї, господарей, дітей від усякого лиха та недобрих людей. 
 
Ігрові ляльки розважали дітей та мали розвивальну мету: на їх образах діти вчилися соціальним ролям у суспільстві, засвоювали стереотипи сімейних стосунків. Вони забавляли малих дітей в той час, коли батьки працювали. 
 
Обрядові ляльки створювались для проведення якогось обряду на свята. Наприклад, ляльку гречаничку робили на свято врожаю і наповнювали зерном, щоб члени родини завжди були нагодованими і багатими.
 
Народ створював персональних ляльок для певного віку, статі і стану. Існують ляльки, що відганяють хвороби, дають красу молодим дівчатам, здоров′я дитині; ляльки в дорогу, для вагітності і так далі.
 
Що стосується народних лялькарів, то їх основне завдання – це відтворення архетипу, первинного образу ляльки. Бо не можна лише повторювати те, що вже відомо. Народ збирав, накопичував досвід і розсіював його впродовж всієї історії. Тому ці процеси завжди співіснують і доповнюють один одного. Виходячи з цього, справжній митець не тільки суворо дотримувався правил традиційності, але й закладав у ляльку особливі якості душі.
 
Дехто з людей вважає, що тільки одяг має найбільше значення в характері ляльки, що лялька без одягу – це лише технічна заготовка, а не окремий образ. Частково це правда, тому що народна лялька має таку структуру, в якій основі не приділяється багато уваги і дуже часто без вбрання вона не є цілісним створінням. 
 
Майстри, що створюють народних ляльок, більшого значення приділяють саме основі ляльки. Вони з власного досвіду знають випадки, коли лялька нібито відмовляється вдягати підібране для неї вбрання, хоча воно має красиві кольори і текстури тканин гармонійно підібрані. Деякі лялькарі не підбирають одяг заздалегідь, бо знають, що первинна „заготовка” має свій характер і сама направить майстра до того вбрання, яке вона захоче носити. 
 
Окрему душу кожної ляльки помічають усі люди, навіть якщо вони не знайомі з цим мистецтвом і ніяк не пов′язані з рукоділлям. Кожний вузлик, скруточка з ниток дивовижним чином перетворюється на окрему істоту, що має свій характер і свою особливу історію. В цьому випадку одяг не є базовим, але він є необхідною складовою цілісного образу ляльки, яка несе в собі старовинну щиру мудрість.
 


Повернення до списку